Vortrag zu Risikokompetenz im IDN Kolloquium

Am Montag, den 18.01.2021 um 14:15 Uhr, halten die beiden schwedischen Wissenschaftler*innen Dr. Linda Schenk (Institute of Environmental Medicine, Karolinska Institute, Stockholm) und Dr. Karim Hamza (Department of Mathematics and Science Education, Stockholm University) im Rahmen des naturwissenschaftsdidaktischen Kolloquiums einen Vortrag zum Thema Risikokompetenz.

Vorgestellt wird das Forschungsprojekt „RiskEdu“, in dem mögliche Herangehensweisen zur Förderung von Risikokompetenz im naturwissenschaftlichen Unterricht untersucht wurden. In diesem fächerübergreifenden Projekt kooperieren Fachwissenschaftler*innen und Fachdidakter*inen und betrachten Risiko im Kontext von Biologie-, Chemie-, und Physikunterricht sowie den Umweltwissenschaften.

Der Titel des Vortrags lautet:

„RiskEdu – a multidisciplinary collaboration focussed on education about risk” und behandelt folgende Inhalte: “The RiskEdu collaboration started in July 2015, it targets teaching at the upper secondary school level in the subjects biology, chemistry, environmental science and physics. The multidisciplinary team encompasses science education researchers, science teachers and subject experts on risk and risk assessment. The aim has been twofold. First, to generate general knowledge about how science teaching can support the development of high-school students’ competency in making decisions based on informed risk assessment in societal issues. Second, to develop teaching materials on various risk issues that teachers can implement into their own teaching. In the presentation Dr. Karim Hamza, PI and associate professor in science education, and Dr. Linda Schenk, risk researcher with a focus on toxicology, will present an overview of the RiskEdu project, give examples of developed teaching sequences as well as reflect on the concept of risk in teaching with socio-scientific issues.”

Interessierte Kolleg*innen und Studierende können sich für den Zugangslink zum Vortrag an Dr. Benedikt Heuckmann (heuckmann@idn.uni-hannover.de) wenden.