Das Institut für Didaktik der Naturwissenschaften (IDN) auf der ESERA 2021

In diesem Jahr fand die Tagung der European Science Education Research Association (ESERA) online unter dem Titel „Fostering Scientific Citizenship in an Uncertain World“ statt. Das IDN war dort durch eine Vielzahl an Wissenschaftler*innen in verschiedensten Formaten vertreten. Insgesamt hat das IDN die ESERA 2021 durch 5 Symposien, 6 Einzelvorträge und ein Poster bereichert. Die Beiträge adressierten zahlreiche höchst aktuelle und relevante Gebiete naturwissenschaftsdidaktischer Forschung. Sie reichten von Themen wie Sozialen Medien, Nachhaltigkeit, Gesundheit und Risiko über den Einsatz von Machine Learning im Schulalltag von morgen bis hin zur Ausbildung von Referendar*innen, Schüler*innen Ansichten zur Nature of Science und epistemischen Überzeugungen sowie der Ausbildung von experimentellen Kompetenzen.

Insgesamt war das IDN auf der ESERA 2021 (zusammen mit vielen internationalen Kolleg*innen) durch die folgenden Beiträge vertreten:

SYMPOSIEN

Social media and science education: opportunities and challenges for science I environment I health issues
(Alexander Büssing, Alexander Bergmann, Arne Dittmer, Tzud Badichi, Keren Dalyot, Ayelet Baram-Tsabari, Anna Beniermann, Kerstin Kremer, Christine Greenhow)

Determinants of the ability to reflect and act on health matters (DARAHM)
(Benedikt Heuckmann, Julia Arnold, Sarah Dannemann, Sonja Schaal, Steffen Schaal, Kirsten Schlüter, Uwe K. Simon, Ulrike Spörhase, Johannes Zang, Marc Bracko, Siegmar Otto)

Addressing risk in science education – contemporary approaches to science I environment I health through the lenses of risk
(Benedikt Heuckmann, Marcus Grace, Linda Schenk, Karim Hamza, Fiona Van Schaik, Kathryn Garthwaite, Sally Birdsall, Bev France)

Scientific holism in a new science I environment I health pedagogy
(Kerstin Kremer, Albert Zeyer, Christina Clausen, Claes Malmberg, Olga Mayoral)

Understanding how students learn to apply science – many models thinking as a unifying approach?
(Andreas Nehring, Stefanie Lenzer, Marcus Kubsch, Martin Schwichow, John Airey, Trevor Volkwyn, Alexander Kauertz, Vanessa Seremet, Florian Gigi, Brain Douglas Gane)

EINZELVORTRÄGE

The determinants of the ability to reflect and act on health matters (DARAHM) model
(Benedikt Heuckmann, Julia Arnold, Sarah Dannemann, Sonja Schaal, Steffen Schaal, Kirsten Schlüter, Uwe K. Simon, Ulrike Spörhase, Johannes Zang)

Is scientific content in social media comments rewarded? Analyzing youtube comments about climate change
(Alexander Büssing, Alexander Bergmann, Anna Beniermann, Kerstin Kremer)

Many models thinking and its potential for theory development
(Marcus Kubsch, Martin Schwichow, Andreas Nehring, Stefanie Lenzer)

Which NOSI views and epistemic beliefs are the best predictors of scientific reasoning competencies?
(Stefanie Lenzer, Peter Edelsbrunner, Andreas Nehring)

How do in-service teacher educators rate instructional quality in the second phase of teacher education?
(Benjamin Heinitz, Andreas Nehring)

Machine learning in science education: looking into tomorrow’s schools – A systematic review
(Marvin Roski, Anett Hoppe, Sarah Dannemann, Stefan Dietze, Ralph Ewerth, Gunnar Friege, Ivana Marenzi, Eirini Ntoutsi, Sascha Schanze, Andreas Nehring)

POSTER